Studiolo to słowo pochodzące z Włoch epoki renesansu. W XV i XVI wieku oznaczało prywatny gabinet lub pokój w pałacu, w którym jego właściciel oddawał się kulturalnym pasjom: podziwiał dzieła sztuki, czytał, pisał, rozmyślał. Była to przestrzeń refleksji i kontemplacji często dostępna tylko dla najbliższych. Dziś termin ten staje się metaforą świata wewnętrznego – osobistego, ale zarazem otwartego dla innych.
Właśnie taką przestrzeń tworzy Candela Álvarez Soldevilla, hiszpańska kolekcjonerka, której zbiór współczesnej sztuki prezentujemy na wystawie „Colección Studiolo”. Spośród liczącej ponad 500 dzieł całej kolekcji Soldevilli na potrzeby warszawskiej ekspozycji wybrano 35 prac wykonanych w różnych technikach, to m.in. oleje, akwarele, akryle, pastele, grafiki, fotografie. Ich motywem przewodnim jest głowa – źródło, skarbnica i nośnik ludzkich idei.
Prezentowane dzieła nawiązują do refleksji nad kondycją ludzką, tożsamością i samym procesem myślenia. Każde z nich wnosi odmienną perspektywę pojmowania świata, będącą owocem osobistych doświadczeń, przekonań, a przede wszystkim przemyśleń danego artysty. To opowieść osobista i uniwersalna zarazem. Wchodząc w przestrzeń tej ekspozycji, widz staje się gościem intymnego gabinetu – współczesnego studiolo.
Sala wystawowa Instytutu Cervantesa, 5. piętro.
Wystawa potrwa do 28 września.
Czynna codziennie w godz. 9.30 - 20.00.
Komentarze