Ubiór to coś więcej niż tylko strój. Od wieków jest językiem, który kształtuje wizerunek, niesie ze sobą ukryte znaczenia i opowiada, jak chcemy być postrzegani.
Jesienią w Zamku Królewskim w Warszawie otwarta zostanie wystawa „Niech nas widzą! Wizerunek, strój, ciało”, która jest wielowymiarową opowieścią o historii stroju jako kodu i komunikatu.
Na wystawie zobaczycie blisko 250 dzieł sztuki i obiektów. Znajdziecie tu zarówno królewskie insygnia, takie jak płaszcz koronacyjny Stanisława Augusta, jak i dzieła dawnych mistrzów – Rafaela czy van Dycka. Obok nich zaprezentowane zostaną prace współczesnych artystów, m.in. Zofii Kulik i Karola Radziszewskiego, a także kreacje ikon mody – od Chanel po McQueena – pokazane w nowym, zaskakującym kontekście.
Wystawa pokazuje, że strój zawsze mówił o tym, kim jesteśmy. Zbroja rycerza, suknia dworskiej damy czy płaszcz władcy zdradzały pozycję, poglądy i aspiracje. Dziś te same symbole wracają w nowych, często przewrotnych znaczeniach, co będziecie mogli odkryć podczas zwiedzania.
Jednym z mocnych wątków jest temat kobiecości. Zobaczycie, jak w XVIII wieku damy portretowane jako Flory uosabiały społecznie oczekiwaną młodość i wdzięk. Dziś te same motywy wracają, a kwiat staje się językiem emancypacji. Zestawienie prostego szlafroka filozofa Diderota z portretem kobiety przy toaletce pokaże, jak ubiór potrafił wyznaczać granice ról. Dziś ma jednak moc je przełamywać.
„Niech nas widzą!” to nie jest typowy pokaz mody. To podróż przez historię stroju jako języka symboli. Dawne portrety i zbroje spotykają się tu ze sztuką współczesną, a gorset, niegdyś narzędzie opresji, dziś zyskuje nową siłę. To wydarzenie dla każdego, kto chce odkryć, jak wiele można „usłyszeć”, patrząc na to, co ludzie nosili przez stulecia.
Opowiedzenie tej historii jest możliwe dzięki wyjątkowym wypożyczeniom – przyjechały dzieła z Luwru, Wawelu, Kunsthistorisches Museum w Wiedniu i z unikatowej prywatnej kolekcji strojów haute couture Adama Leja.

Identyfikacja wizualna: Jakub de Barbaro, w tle fragment pracy Zofii Kulik, Wspaniałość siebie III, 1997, z kolekcji Fundacji Sztuki Polskiej ING.
Serdecznie zapraszamy – czekamy na Was w Zamku Królewskim!

KOLOFON
Kuratorka - Monika Przypkowska
Producent wystawy - Paweł Martosz
Koordynatorka wypożyczeń - Magdalena Jaroć
Koordynatorka produkcji scenografii - Anna Rosochacz
Projektanci wystawy - Elżbieta Szurpicka, Jan Przedpełski
Projektantka grafiki - Barbara Bugalska Studio Projektowe
Projektant identyfikacji wizualnej - Jakub de Barbaro
Dział Organizacji Wystaw - Robert Gruszka, Marzena Kanclerz, Piotr Kubiak, Jan Łoziński, Rafał Mroczek, Kamil Nowiński, Krzysztof Nowiński, Grzegorz Siatkowski, Dariusz Zgiet, Franciszek Wolf
Dział Konserwacji - Tomasz Buźniak, dr Dorota Iwaniuk, dr Katarzyna Garczewska-Semka, Bogumiła Krajewska, Magda Rogowska, Maria Szczypek
Dział Promocji i Komunikacji - Anna Buczyńska, Mikołaj Krupa, Szymon Majcherowicz, Mateusz Kaczyński, Bartosz Kolczykiewicz, Dorota Parzyszek, Dorota Piskorska, Monika Siadak-Wereda, Paulina Szwed-Piestrzeniewicz, Anna Żak
Dział Edukacji - Tomasz Drapała, Dominika Jackowiak, Paulina Jasny, Agnieszka Lichacz, Sławomir Szczocki, Wojciech Siwek, Michał Sobieraj, Marta Tarnawska-Banaszek
Dział Projektów Naukowych i Muzealnych - dr Ewa Włoch
Dział Protokołu i Organizacji Wydarzeń - Paweł Gutt, Grzegorz Grzegorzek, Regina Lubelska, Lesław Krzewski
Dział Elektryczny - Andrzej Baraniak, Dominik Bojar, Mariusz Bokiniec, Janusz Duczman, Robert Jasiński, Janusz Kaska, Konrad Matczuk, Sławomir Rogucki, Robert Wojtysiak
Tłumaczka - Grażyna Waluga
Wykonawca scenografii - P.P.H.U. JAREN Jan Nowocin
Perfect Events Rafał Krauze
Komentarze